Welkom Maxima! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu Welkom Maxima! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu

Welkom Maxima!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Wauw wat een bijzondere ochtend heb ik gehad. Ik ben op een dolfijnen spot tour geweest en het was top! Ik zal beginnen met vertellen hoe ik er bij kwam. Ik was dinsdag in een chinese foto winkel om pasfoto's te maken (voor dat verschrikkelijke machtiging tot kort verblijf, daarover later mis meer). Ik raakte met een vrouw aan de praat en die vertelde vrijwilliger te zijn voor een stichting die onderzoek doet naar een bepaald soort dolfijn. Elke zondag gaan ze met ene bootje het water op om de dolfijnen te onderzoeken. Om dit onderzoek te kunnen financieren kunnen mensen mee, dit kost maar 50 SRD ( is ongeveer 11 euro). Top! Ik heb me meteen aangemeld, samen met mijn schoolmaatjes Stella, Michelle en Iris, en ook Stella en Michelle hun huisgenoot Julia ging mee. Vanochtend om 07.00uur vertrok de boot, tenminste dat was de bedoeling, ik ben nog steeds niet zo gewend aan die Surinaamse tijden. Uiteindelijk vertrokken we denk ik om een uurtje of half 8. We vaarden een stukje en kwamen verschillende soorten vogels en beesten tegen en de onderzoekers vertelde veel over dolfijnen. Vervolgens stopte we op een heel mooi eilandje. Daarvan hebben we foto's gemaakt en die gooi ik hier nog wel een keer op. Allemaal heel erg leuk, maar we hadden nog geen dolfijn gezien. Gelukkig wisten de onderzoekers ons er van te overtuigen dat we die vooral op de terugweg tegen zouden komen. En jawel, dat is gebeurd! Wat een bijzondere beesten. Het is niet eens zo goed te beschrijven waarom het zo speciaal was, we hebben er niet mee gezwommen ofzo omdat de onderzoekers het heel belangrijk vinden om de dolfijnen zich zo natuurlijk mogelijk te laten gedragen. We zagen ze af en toe in de verte springen. Hier heb ik geen foto's van gemaakt omdat ik gefascineerd zat te kijken. Kortom, ons eerste uitje was een succes!

Verder zit mijn eerste week er hier op, en ik begin al aardig te wennen. Deze week ben ik vooral bezig geweest met de stad verkennen en de hitte overleven. We hebben en zwembad bij mij om de hoek gevonden waar je voor 7 SRD (ongeveer €1,60) twee uur kan zwemmen. Ik had er over gehoord dat het daar heel druk kan zijn dus we gingen vrijdag om 13.00uur heen, met het idee dat het dan wel rustig zou zijn omdat de meeste mensen naar hun werk of naar school zouden zijn. Waren we de enige! Super mooi buiten zwembad. Stella en ik zagen het zwemmen helemaal zitten en hebben 20 baantjes getrokken, zelf diep onder de indruk van dit hoge aantal. Zaterdag zijn we weer gegaan en weer was het lekker rustig! Ik heb mijn sport hier gevonden.

Haha over sporten gesproken, ik heb hier ook nog wat anders uitgeprobeerd, een proefles kickboksen. Lieve mensen, ga nooit de eerste week dat je in een warm land bent en nog niet gewend bent aan de hitte een fanatieke sport doen zonder airco als je zelf ook ietwat fanatiek ingesteld bent. Na een half uurtje werd ik niet goed, kon ik bijna geen adem meer halen en ben ik er maar mee gestopt. Misschien dat ik dit over een maandje weer een keer probeer, maar komende tijd hou ik het bij zwemmen. Al gaan we volgende week vrijdag ook een proeflesje salsa dansen nemen, hoe dat bevalt laat ik jullie nog wel weten.

Donderdag ben ik lang mijn stage plek gegaan om kennis te maken, en zoals sommige van jullie misschien al op facebook gelezen hebben beviel mijn stage plek mij erg goed! Het is op loopafstand van mijn huis, en Stichting Projekten is gevestigd in een soort van blauw groot poppenhuis haha, tenminste daar doet het mij aan denken. Twee verdiepingen en allemaal aparte kamertjes waar mensen aan hun eigen projecten werken in teams van ongeveer 3. Ik ben aan iedereen voorgesteld en ze kwamen allemaal heel aardig over, maar ik weet geen naam meer. Ook waren er wel veel stagiaires, leuk want ik heb wel behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten:) Iedereen was er erg aardig en het werk wat ik moet doen lijkt me heel tof! Dus ik heb echt zin om maandag te beginnen. Dit vakantie leventje bevalt me wel hoor, maar ik heb gewoon zin om weer wat te doen en een beetje een normaal ritme te krijgen.

Net vroeg een vriendinnetje van me uit Nederland of ik hier al een keer uit eten geweest ben, hier op antwoordde ik naar waarheid dat ik eigenlijk nog geen een keer zelf gekookt heb. Het eten is hier zo lekker, en het is ook nog eens goedkoper om uit eten te gaan dan zelf te koken. Dus ik denk dat ik het nog wel even vol hou om niet te koken.

Kortom, ik begin mn weg wel te vinden in deze stad. Mn dagen hebben nog zo vol gezeten en ik ben elke keer zo gesloopt geweest door de hitte en nieuwe indrukken dat ik het nachtleven in Paramaribo nog niet verkent heb, maar ik weet zeker dat dat nog wel gaat komen. Verder wil ik elk meisje die weinig zelfvertrouwen heeft of een beetje in een dipje zit de tip geven hier heen te komen, wanneer je hier over straat loopt voel je je soms een beroemdheid zo veel wordt er naar je gefloten en wordt je nageroepen. Het maakt niet uit of je zonder make-up, met ongekamd haar en in je joggingsbroek rondloopt, ze vinden je prachtig! Ik ben al een paar keer voor Maxima aangezien haha. Dat vind ik hilarisch, dan loop ik over straat en hoor ik opeens 'Welkom Maxima!' en maakt iemand een buiging. En met Maxima vergeleken worden is geen belediging dus daar kan ik moeilijk boos om worden:)

Over mn machtiging tot kort verblijf heb ik eigenlijk geen zin om veel over te vertellen, het is een soort visum wat je hier nodig hebt en is zo verschrikkelijk veel werk hier om aan te vragen, we hebben er al zo veel tijd en geld in gestoken dat je er gek van wordt.

Nou dat was mijn eerste week zo'n beetje. Ik heb veel zin in volgende week om te beginnen met mn stage! En als het goed is heb ik volgende week eindelijk een fiets wat het leven hier ook wat makkelijker maakt.

Ik ga even op zn surinaams relaxen want het is hier weer bloed heet dus je kan niet anders.

Later swa


Ooooja ik zou mn adres hier nog op zetten
Domineestraat 17
Paramaribo, Suriname

  • 17 November 2013 - 18:23

    Francis Sikkema:

    Te gek hoor manon wat je allemaal meemaakt geniet er maar van want voorbije hetvweet zijn die 6maanden voorbij xxxx francis

  • 17 November 2013 - 18:38

    Marjan:

    Ha die Manon,
    Wat een heerlijk verhaal heb je weer gemaakt joh. Bijna alsof ik er zelf bij was zo leuk. Hoop dat die dolfijnen mensen er in februari ook nog zijn. Lijkt mij ook geweldig om mee te maken. Wat heerlijk dat dat zwembad zo dicht in de buurt is hè. Tja en elke dag uit eten, daar zou ik ook wel aan kunnen wennen, haha. Leuk dat ik je van de week even gezien op gesproken heb via FaceTime. Wat is dat toch een super uitvinding. Wat ik wel merkte toen je je kamer even ging laten zien, dat je alles in het Hollandse tempo wil doen. ik denk dat je dat daar in die hitte wel effe drastisch mag gaan veranderen. Je moet nu echt het langzame tropische relax tempo invoeren. Zal wel moeilijk voor je zijn, maar dat scheelt een hoop zweetdruppeltjes. Hier in Knollendam gaat alles zijn gangetje. Gister zijn we met de staatsloterijclub uit eten geweest. Super lekker gegeten in het Wapen van Münster. De dames hebben vanochtend gewonnen!! Morgen heb ik vrij en ga ik lekker schaatsen op de ijsbaan. Denk daar maar aan als je het weer een beetje te warm hebt. Nou veel succes morgen op je eerste stagedag. En ook veel succes met het regelen van je machtiging tot kort verblijf. Groetjes, ook van opa natuurlijk. Doeg, Bep

  • 17 November 2013 - 18:52

    Alie:

    Lieve Manon, wat een heerlijk verhaal van je, het klinkt allemaal leuk. Als ik jou was, zou ik het sporten bij het zwemmen laten, en misschien nog eens op n zondag met dolphijnen ? Ha ha ! Veel succes komende week op je stage ! Lieve groetjes van Alie & Gerrit

  • 18 November 2013 - 14:16

    Pien Hanou:

    Leuk hoor Manon, wat een avonturen allemaal en je kunt het leuk beschrijven. t Lijkt mij ook wel een land om eens heen te gaan...Tegen die tijd kom ik wel bij je voor tips en trics..haha...Enjoy..

  • 23 November 2013 - 11:02

    Nel Rios-cabello:

    Hallo manon, heb met plezier je avonturen gelezen,zo te lezen begin je al aardig te wennen.Ja wat temperatuur betreft zal je wel even moeten wennen,je gaat vanzelf wel wat aanpassen met je tempo.Met de dolfijnen lijkt mij geweldig hoor.Het eten is zowiezo heerlijk he,je lijkt wel gek om zelf te koken .Al hoewel je straks bij je moeder een bal gehakt met bloemkool ook weer heerlijk gaat vinden.Heb gelachen om wat je schreef over het fluiten en roepen als je op straat loopt,weet precies hoe je je dan voelt.Herinner mij hoe het was toen ik 50 jaar voor het eerst in Cordoba te lopen.Verder hier alles goed hoor ,ga vanavond met oma naar het zaan theater (Freek de Jonge).Heel dikke kus en groeten van allemaal.Hou je taai ,veel succes met je stage ,en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.Doeeeeeeeeeg Tante Nel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 11319

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 02 Mei 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: