Broodje pom met een parbo biertje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu Broodje pom met een parbo biertje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu

Broodje pom met een parbo biertje

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

12 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we dan, dag twee in Suriname! Het lijkt mij een goed moment om jullie een korte update te geven hoe ik het hier heb.

Vrijdag had ik nog een prima afscheidsfeestje gehad, zaterdag nog een kort bezoekje aan babbels barretje en zondag was het dan eindelijk zover. Ik was gesloopt van mijn hectische laatste weken in Nederland, tentamens, voorbereiding voor mn reis, afscheidsfeestjes enz. Zondag in het vliegtuig had ik eindelijk rust en begon ik er weer heel veel zin in te krijgen. 's Avonds om kwart over 11 Surinaamse tijd kwam ik aan. Toen liep ik tegen mijn eerste stressmomentje aan. We werden opgehaald met een taxi busje waar ongeveer tien mensen in konden. Drie van de mensen waren trouwens Stella Iris en Michelle, die meiden komen ook van mijn opleiding en daar had ik ook mee gevlogen. Het busje bracht iedereen bij zijn huisje en kwam als laatste bij mij. Alleen de chauffeur kon mijn huisje nergens vinden, hij had er ook nog nooit van gehoord. Ik kijken in mijn telefoon maar ik had alleen het nummer van mijn Nederlandse huiseigenaar, maar die wilde ik niet bellen omdat het Nederlandse tijd al zo laat was. Toen kreeg ik een helder momentje en bedacht me dat mijn huurcontract in mijn koffer zat en daar misschien een nummer van een huureigenaar in Paramaribo inzat. En jahoor die zat er in en die belde ik en hij leidde me naar mijn huisje.

De locatie van mijn huisje was top! Ik wist al dat het in het centrum was maar dit is echt zo centraal als je je maar kan bedenken. Ook zag het er gezellig en netjes uit. Het enige is dat het wat klein is maar dat maakt me niet zo veel uit. Mijn huisgenoten ontmoete ik die avond nog niet want die lagen al in bed of waren nog uit en ik besloot meteen mn bed in te gaan.

Volgende dag werd ik wakker en regende het. Wauw en dat is niks te vergelijken met regen in Nederland. Het stort van de lucht!!! Er rijden zelfs geen taxi's meer wanneer het regent. Ik ontmoette mijn huisgenoten. Twee waren er al een tijdje en de derde kwam die morgen ook net aan. We besloten samen de stad een beetje te verkennen. En wat hebben we heeeerlijk gegeten! Roti was echt top, en later had ik nog een broodje Pom, wat een echt Surinaams broodje is en denk ik het lekkerst is wat ik ooit op brood gegeten heb. Het is een soort kip in kroketvulling vorm, en dan is het wat zoeter met tomaat en komkommer. We hebben gezellig gezeten en ook die meiden waar ik mee vloog kwamen langs en dronken een paar biertjes me.

Aan het eind van de middag trotseerde ik weer een paar fikse regenbuien terug naar ons huisje. In het huisje kwam ik er achter dat er bij ons in de buurt rond vijf uur alle winkels dicht gaan, en ik nog geen avond gegeten had en het half 7 was. Ook voel ik me nog niet zo veilig dat ik in het donker (ja het wordt best vroeg donker) in een nog best wel onbekende stad opzoek ga naar wat te eten dus ik besloot maar vroeg mn bed in te gaan, ik was ook goed gesloopt.

Inmiddels ben ik alweer vroeg wakker en heb ik heeel veel honger, ja ik had ook nog geen ontbijt in huis gehaald, dus ga ik zo maar eens op zoek naar een supermarktje. Ook hoorde ik dat je in de buurt een zwembad hebt waar je voor 1 euro kan zwemmen dus dat ga ik ook maar eens opzoeken.

Ik heb het hier dus prima naar mijn zin, maar veel dingen zijn nog wel heel erg wennen. Ik ken nog niet veel mensen en ken de stad ook nog niet helemaal. Al moet ik zeggen dat de stad me heel erg meevalt qua hoe groot het is. Paramaribo is eigenlijk gewoon een groot dorp!

Nu heb ik echt te veel honger dus ben weg, spreek jullie snel weer en hou me een beetje op de hoogte wat er in Nederland gebeurd!

Veel liefs

  • 12 November 2013 - 12:31

    Daphne:

    Hoi Manon,
    Zo leuk om jouw berichtje te lezen!! Je hebt al best veel gedaan op je eerste dag haha, en lekker gegeten. Klinkt allemaal goed, heel veel plezier. hier nog geen nieuws maar wel rotweer!

    liefs daf

  • 12 November 2013 - 12:43

    Danielle Van Geest:

    Haai ma! super om je eerste verhaaltje te lezen! als je terug bent in nederland moet je maar zo n lekker brobroodje voor mij mee nemen!:p
    Wel gek dat het zo n tijd verschil is:p zal wenne zijn!
    maak je nog een paar leuke fotos?:D ben erg benieuwt.
    Heel veel pLezier! liefs daan

  • 12 November 2013 - 13:16

    Alie :

    Lieve Manon, wat super spannend allemaal, fijn dat je direct contact hebt daar. Veel plezier ! Groetjes van alie&gerrit. Ps het regent hier ook hoor, maar ik hoop dat het bij jou wat warmer is :-)

  • 12 November 2013 - 13:48

    Steffenie:

    Hee Ma!
    Leuk eerst verslag!
    Gelukkig heb je meteen de eerste dag al iets gevonden wat je op je broodje lust haha ;)
    Succes als je stage straks begint
    xxx

  • 12 November 2013 - 16:05

    Marjan:

    Hoi Manon,
    Wat een heerlijk uitgebreid verslag. Lekkere dingetjes gegeten. Klinkt goed allemaal. En heb je al een winkeltje in de buurt gevonden voor je boodschappen. Toch wel lekker als je wat in huis hebt, haha. Wanneer begin je eigenlijk met je stage? Ik had vanmorgen al even op je blog gekeken of er wat stond, maar toen lag jij natuurlijk nog lekker te knorren. Daar moeten we nog even op letten hè dat tijdsverschil. Nou veel plezier verder en tot het volgende verhaal.
    Groetjes, Opa en Bep

  • 12 November 2013 - 18:45

    Linda:

    Hoi Manon,
    Leuk om je eerste, nou ja eigenlijk tweede, verslag te lezen, ik ga het natuurlijk allemaal volgen.
    Jammer van die regen, had je wel thuis kunnen blijven ha ha. Eerst nog maar ff de stad en de omgeving verkennen en dan begint het zware leven( dat zal wel meevallen in Suriname denk ik).
    Heel veel plezier en hou ons op de hoogte.
    Groetjes Linda

  • 13 November 2013 - 17:22

    Nelly Rios:

    Hallo manon heb met plezier je mail gelezen,ben blij dat alles goed gegaan is.zal je zeker volgen.Ik denk dat je het wel druk zal krijgen straks ,met stage alles bekijken kennis maken etctr.veel groeten van ons allemaal.dikke kus Tante Nel.

  • 15 November 2013 - 20:40

    Pien Hanou:

    Leuk hoor Manon, spannend allemaal. Heb je wel een eigen koelkastje en een keukentje? Dan kun je eten wat en wanneer je wil....geniet van alles en wees voorzichtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 11318

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 02 Mei 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: