Owru Yari & Bigi Broki Waka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu Owru Yari & Bigi Broki Waka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Bakker - WaarBenJij.nu

Owru Yari & Bigi Broki Waka

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Beste lezers,

Haha ik krijg een beetje het gevoel alsof ik columns aan het schrijven ben voor een blad, maar ik vind het leuk om te doen en ik krijg veel leuke reacties dus ik ga er nog even mee door:)

En bovendien heb ik ook wel wat meegemaakt afgelopen tijd! De twee hoogte punten zijn Owru Yari, oftewel oud jaar, en Bigi Broki Waka, een wedstrijd over de Wijdenboschbrug (die over de Suriname rivier loopt). Naast deze twee hoogtepunten waar ik zo meer over ga vertellen heb ik twee weken vakantie gehad. Nu verwachten jullie misschien spannende verhalen over bijzondere tripjes en avonturen maar ik heb me vooral veel in de stad vermaakt. December is een feestmaand en de hele stad staat in het teken van feestjes. Na deze week zal het overal heel rustig worden komende tijd. Vandaar mijn afweging deze weken lekker blijven genieten in de stad en die tripjes naar het binnenland komen vanzelf wel weer. Dus hoe mijn vakantie er vooral uitzag was lekker relaxen, lekker eten, naar leuke (straat)feestjes geweest en doordat het zwembad dichtging noodgedwongen een nieuwe sport gevonden: rennen!

Oja en het is ook nog kerst geweest. Kerst is hier een feest van familie en eten. Twee dagen lang is er niemand op straat te zien en staat iedereen de hele dag in de keuken en geniet 's avonds van de kerstdiners. Maar wat moet je dan als je hier als Bakra aankom en geen familie hebt hier, deze gedachten spookte voor de kerstdagen wel even door mijn hoofd. Kerstavond ben ik naar de kerk geweest. Dit was een hele bijzondere ervaring. Ik ben in Nederland nog nooit in een kerk geweest (ohja alleen met de bruiloft van mijn juf in groep 4) en hier ben ik er in twee maanden al twee keer geweest. En ik moet zeggen, het was een hele mooie ervaring! Vooral toen alle lichten uitgingen, iedereen een kaars kreeg en Stille nacht gezongen werd. Eerste kerstdag hadden we 's avonds een 'random-kerstdiner'. We gingen met 4 mensen eten die elkaar bijna niet kenden. Noor, een meid die ik in het zwembad ontmoet heb en één keer meer geborreld heb, huisgenoot Imre, Clifton, een Surinaamse jongen die Imre van het rennen kent en Noor en ik nog nooit ontmoet hadden. Iedereen zou wat te eten meenemen en wonder boven wonder heb zelf is lekker gekookt! Kleine ontwikkeling waar mensen die mij goed kennen van zullen schrikken, ik ben hier aan het leren koken en vind het nog leuk ook! Dit random kerstdiner werd uiteindelijk een hele gezellige avond. Tweede kerstdag regende het hier verschrikkelijk. Hoe krijg je mij chagrijnig, zet me de hele dag binnen terwijl het buiten regent op een dag als kerst. Wanneer het hier regent kan je ook echt geen kant op. Gelukkig werd het 's avonds iets beter en kon Clifton een taxi vinden om bij ons te komen, met de heerlijke restjes van zijn moeder haar kerstdiner. Uiteindelijk nog een prima avondje gehad.

En dan Owru Yari! Het oudejaarsfeest. Dit was toch wel zo verschrikkelijk anders dan in Nederland!! Hier is het geen feest wat om 12 uur 's nachts losbarst, nee het is hier echt een overdag feestje. Het begint allemaal op de domineestraat. Die loopt rond een uur of 10 's ochtends vol mensen. Toevallig woon ik aan de domineestraat dus zat perfect. Huisbaas Anouar heeft een mooi balkon wat uitkijkt over de straat en had ons huurders uitgenodigd om bij hem op het balkon te komen eten en het feest te aanschouwen. Heerlijk gegeten (natuurlijk) en geweldig om te zien! Om 12 uur ('s middags dus!) begon het vuurwerk. Grote matten met allemaal rotjes (wat zeg ik rotten!) die door de hele straat liepen. Veel harder dan in Nederland, hier moest je oordoppen in want anders werd je gek. Na het vuurwerk spektakel begonnen de mensen echt te feesten. Muziek, drank en wild dansen. Ik heb even door deze massa mensen heengelopen, kijkend naar alle mensen die zo aan het genieten waren. Om 7 uur 's avonds verplaatste het feest zich naar 't Vat, een soort kroeg, waar een groot straatfeest was. Ook dit was een top ervaring om bij te zijn. Wat ik vooral leuk vond om te zien was de manier van dansen van de mensen. Vooral omdat IEDEREEN danst. Ook alle mannen, en niet op de welbekende manier van 'o iedereen danst dus ik moet mee doen laat ik langzaam mijn schouders op en neer bewegen of maar gaan springen' maar heeeeel soepeltjes in de heupen. Om 10 uur ('s avonds dus) stopte opeens de muziek en leek het feest afgelopen, wat zeg ik leek het was afgelopen! Iedereen ging naar huis om de jaarwisseling met familie mee te maken. Dus wij ook maar naar huis gegaan. Om 5 voor 12 liepen we met onze vuurpijltjes naar buiten, om zoals we in Nederland gewend zijn om 12 uur te proosten, zoenen en knallen. En toen stond ons een kleine verrassing te wachten, de hele straat was leeg! Er was helemaal niemand naar buiten gegaan! En ook geen spectaculair vuurwerk om 12 uur. Haha stonden we dan met onze paar pijltjes, nou ehh.. gelukkig nieuw jaar dan maar he.. Haha hele andere ervaring dus, maar wat een topfeest, zo'n dag!

En dan heb ik vanochtend nog wat leuks meegemaakt, Bigi Broki Waka! Dit jaar voor het elfde jaar op rij was er een wedstrijd over de Jules Wijdenboschbrug. Voor je nu verder leest moet je eigenlijk even googlen hoe die brug er uit ziet om er een goed beeld bij te krijgen. Je kan kiezen of je mee doet aan de wandel/trim-loop van 5 km, of aan de ren-wedstrijd van 10 km. Hier heb ik even over nagedacht maar aangezien ik deze week pas had besloten mee te doen, de brug nog geen een keer over gerend had om te trainen en dit toch nog wel een heftig stuk is heb ik besloten mij in te schrijven voor de wandel/trim-loop. Vanochtend om 6 uur moesten we verzamelen bij de rotonde voor de brug. Vanaf daar gingen bussen naar de andere kant van de brug naar het beginpunt. Kwart voor 8 begon de wedstrijd dan eindelijk. Eerst een gewoon stuk, en als klap op de vuurpijl de brug. Ik liep samen met Noor, maar kwam er al snel achter dat ik er niet goed in ben om zo'n wedstrijd lopend te doen, terwijl anderen wel rennen. Na het begin van de brug gelopen te hebben trok ik het niet meer en moest ik gaan rennen. Volle vaart die brug op en af gerend. Aiii heftig heftig maar wat een topgevoel als je daar boven aan die brug staat, en als je beneden aan komt en die brug over gerend bent! Ja bij deze ben ik overtuigd, ik ga meer trainen en de volgende wedstrijd ga ik me inschrijven om te rennen!

En dan nog even over dat trainen hier, dat is iets waar ik ook heel erg van kan genieten. Ik ga dan naar een stukje aan de rand van de jungle 's ochtends vroeg. Daar ren ik eerst een stuk over de weg en vervolgens kom je een stukje door de jungle. Van de week rende ik daar en hoorde ik opeens iets boven me. Ik keek naar boven en zag een hele groep aapjes over mij heen springen! Echt het waren er minstens 10 misschien wel 15. Geweldig, zo'n omgeving maakt rennen iets om vroeg je bed voor uit te gaan.

Maar na deze relaxte twee weken moet ik toegeven ook weer zin te hebben om te beginnen op stage. Weer een beetje een normaal ritme krijgen en mezelf weer een beetje nuttig maken zal ook wel weer goed voelen. Heb nog een leuk tripje voor volgend weekend op het programma staan, mountain biken bij Palulu kamp. Wie erg nieuwsgierig is kan alvast googlen wat Palulu kamp is, want ik heb geen tijd meer om verder te schrijven. Ik ga lekker lunchen met wat andere renners, als beloning, dat hebben we wel verdiend!

Tot over 4 maanden mensen!

Liefs

  • 05 Januari 2014 - 15:57

    Pien Hanou:

    Leuk hoor Manon, ik had het al van mama gehoord...En ik ZEI al tegen je moeder...ik wil receptennn jammieeieieie , als je die kan ontfutselen van de inwoners heeeel graag...Dan wordt mijn volgende kookthema, Suriname!

    Leuk om je te volgen hoor! En heerlijk dat je sporten zo lekker vindt....zucht...

    Groet Pien

  • 05 Januari 2014 - 16:25

    Marjan:

    Hey Manon,
    Alweer een super verslag van jouw hand. Wat mij betreft zou je zo een column in een of ander blad kunnen schrijven hoor. Je schrijft echt erg leuk. Echt zo van dat wil ik zelf ook allemaal eens meemaken! Ik heb de brug op Google opgezocht en ja dat is echt een brug hè. Pfffft dat was wel een lekkere klim denk ik en dan nog bij die vette temperaturen........ Stoer hoor. En nu zelfs elke dag aan het trimmen, goed voor de conditie! Kerst en Oud en Nieuw is dus echt heel anders dan bij ons hè. Apart hoor om dat mee te maken. Ik had jullie daar om 12.00 uur in de nacht wel effe willen zien staan, met de vuurpijlen en verder niemand, haha. Wij hebben net een rondje gelopen (gewandeld) bij Johanna's hof. Het was zulk lekker weer vandaag. Loei druk natuurlijk, je kon in het begin over de hoofden lopen, maar wat verderop was het wel rustiger. Was erg leuk en na afloop nog even wat gedronken en gegeten bij Johanna's hof. Heerlijk daggie. Nu lekker met de pootjes omhoog op de bank. Rob natuurlijk naar de groene mat kijkend. Barcelona moet spelen. Ze staan gelukkig al met 2-0 voor, dus het humeur is oké, haha. Ik heb net lekker vijf dagen vrij gehad, morgen weer aan de bak. Dus dat zal wel weer tegenvallen als morgen de wekker gaat. Nou, verder niets meer te vertellen. Het ga je goed en veel plezier met je stage en de rest van je bezigheden. Groetjes van Opa en Bep.

  • 06 Januari 2014 - 20:02

    Nelly Rios:

    Nou hier ben ik dan hoor,als ik de baas bij de Margriet,Libe,ectr ectr was, had ik je een contract gegeven voor een colum. Zag er weer heel leuk uit,meid wat maak jij een leuke dingen mee.Ik wil wel geloven dat het gezellig was in de stad ,heb naar een berichtje gekeken wat je moeder naar mij stuurde met een filmpje van de optocht,jeetje wat een verschil met hier he,heel apart hoor.JE zit ook wel in een leuke straat ,heb begrepen dat je straks gaat verhuizen.wat een mooie foto dat je in de kerk zat,ook een heel andere ervaring he.zo zie je maar he kom je zomaar in de kerk.Ik ben er trouwens eerste kerstdag ook geweest met Carmen wilde het ook eens meemaken.Je dansen gaat ook lekker zeker?Een soort salsa?En je gaat weer lekker met lopen ,ik zou mezelf helemaal gek zweten als ik met die warmte ging rennen.Nou nog een week of zes dan zie je ze allemaal bij je ,hebben er erg veel zin in zo te horen.Ik wens je weer heel veel succes met je stage en je verhuizing ,en ga maar weer lekker rennen met de aapjes.Heel dikke kus Tante Nel.Doeiiiiiiiiiiii.

  • 07 Januari 2014 - 08:11

    Oma Ger:

    Lieve Manon,
    Is het nogsteeds zo warm? Ik heb met veel plezier al je verhalen gelezen. Nog een paar weken en dan komt er familie op bezoek. Wat maak je veel mee als ik je verhalen lees. Laatste nieuws: bakker harry de groot staat in de brand, dus je moeder kan niet uitpakken.
    Veel liefs,
    Oma gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 19 Okt. 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 11310

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 02 Mei 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: